John Audelay
de Quinque sensus
Bonnefant Press / In de Bonnefant, 2019
Oplage 36
Aantal bladzijden 8
Afmetingen 20,5 × 13,5 cm
Letter Wilhelm Klingspor-Schrift
Papier binnenwerk J. Barcham Green (handgeschept) ±110 g/m2
Druk binnenwerk boekdruk
Papier omslag (binnen) wijnrood Yearling 250 g/m2; (buiten) crème Awagami Shin Inbe 115 g/m2
Druk omslag boekdruk
Bindwijze ingenaaid met stofomslag
Met dit vijftiende-eeuws gedicht van John Audelay over de vijf zintuigen begint Hans van Eijk een reeks kleine uitgaves gezet in letters van de beroemde Duitse kalligraaf en letterontwerper Rudolf Koch. Hier is het zetwerk uitgevoerd in de Wilhelm-Klingspor-Schrift, uitgebracht in 1925. Hoewel we moeite hebben om de (oud-Engelse) teksten te lezen, genieten we van de uitzonderlijk mooie Textura met smalle, hoekige onderkastletters en brede, elegante kapitalen. Er is een gigantisch contrast tussen de dikke verticale delen en de haarlijntjes die de letters versieren. Er wordt veel met ligaturen gewerkt, met alternatieve letters en elke strofe eindigt met een versierde uitgangsletter. Hans van Eijk wisselt af tussen vier verschillende corpsgroottes. Er zijn drie papiersoorten gebruikt, die qua kleur erg smaakvol combineren. Het binnenwerk is helemaal ‘vintage’: een handgeschept papier van J. Barcham Green uit 1985.